چاپ

چاپ کتاب به صورت ناشر مولف چگونه است؟

چاپ کتاب به صورت ناشر مولف چگونه است؟

چاپ کتاب به صورت ناشر مولف، یکی از روش‌های چاپ کتاب در نظر گرفته می‌شود که در آن، نویسنده اثر خود را بدون همکاری و عقد قرارداد با ناشر منتشر می‌کند. درچاپ مولف ناشر، نویسنده هزینه‌های انتشار کتاب را پرداخت کرده و سود حق امتیاز را برای خود حفظ می‌کند. در ادامه مقاهل به توضیح کامل در خصوص چاپ کتاب با روش ناشر مولف، مزایا، هزینه‌ها و همچنین علت لغو مجوز ناشر مولف توسط وزارت ارشاد خواهیم پرداخت؛

ناشر مولف کیست؟

ناشر مولف کیست؟

ناشر مولف به ناشر حقیقی فاقد مجوز سازمانی برای نشر کتاب اطلاق می‌شود. در حقیقت ناشر مولف فردی است که در قالب مولف و ناشر کتاب ظاهر می‌شود. به عبارت دیگر، نویسنده کتاب ناشر آن نیز هست و بدون همکاری با موسسات انتشاری و با هزینه شخصی اقدام به دریافت مجوز انتشار کتاب خود می‌کند. پس از چاپ کتاب نیز تمامی حقوق مادی و معنوی کتاب متعلق به خود نویسنده است.  برخی از چهره‌های مشهور ادبی و سیاسی مانند فروغ فروخزاد و احمد شاملو  اولین آثار خود را با این روش به چاپ رسانده‌اند.

مزایای چاپ کتاب ناشر مولف چیست؟

چاپ کتاب به صورت ناشر مولف دارای مزایای مختلفی است. برخی از فواید این روش چاپ کتاب عبارتند از:

  • کنترل کامل و خلاقانه مراحل چاپ کتاب: در روش چاپ کتاب به صورت ناشر مولف، نویسنده کتاب اختیارات و کنترل بیشتری را در مراحل مختلف چاپ کتاب مانند طراحی، بازاریابی و قیمت‌گذاری دارد. در این روش نویسنده کنترل کاملی بر محتوای کتاب خود دارد. این بدان معنی است که نویسنده در خصوص حذف یا اضافه کردن و تغییرات کلی در کتاب تصمیم‌گیری می‌کند.
    در روش ناشر مولف، علاوه بر کنترل محتوای کتاب، امکان کنترل طراحی کتاب از جمله فونت، چیدمان و جلد هنری نیز برای نویسنده فراهم است. بنابراین نویسنده تا زمانی که خود از محصول نهایی رضایت داشته باشد می‌تواند تغییرات لازم را در کتاب ایجاد کند. از سوی دیگر ناشران سنتی برای بازاریابی اغلب استراتژی‌های مخصوص به خود را دارند، اما در این روش چاپ کتاب، مولف به عنوان یک ناشر می‌تواند برای بازاریابی کتاب خود از روش‌های مورد علاقه خود مانند رسانه‌های اجتماعی، شرکت در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های کتاب استفاده کند.
چاپ به روش ناشر مولف
  • سرعت بالای چاپ کتاب: روش چاپ کتاب به صورت ناشر مولف سرعت تکمیل فرایند نوشتن کتاب تا انتشار را سریع‌تر می‌کند. در حالی که انتشار کتاب توسط ناشر سنتی ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول بکشد، نویسنده می‌تواند با روش ناشر مولف با سرعت بیشتری نسبت به چاپ کتاب خود اقدام کند.(چاپ کتاب چقدر طول می کشد؟)
  • سود بیشتر: با استفاده از روش چاپ کتاب به صورت ناشر مولف، نویسنده سود بیشتری را کسب می‌کند. در روش سنتی چاپ کتاب، نویسندگان درصدی از فروش کتاب خود را توسط موسسات انتشاراتی دریافت می‌کنند. این در حالی است که در روش مولف ناشر نویسنده درصد بالاتری از فروش کتاب را می‌تواند دریافت کند.
  • رونق کسب و کار نویسنده (ایجاد رزومه قوی برای نویسنده): انتشار کتاب می‌تواند به عنوان ابزاری قدرتمند برای ترویج و رشد کسب و کار یا ایجاد رزومه قوی برای نویسنده باشد. با نوشتن کتابی معتبر و جامع نویسنده به عنوان فردی متخصص در حوزه مورد نظر شناخته می‌شود.
  • کاهش احتمال سرقت ادبی: در برخی موارد نویسندگان نسبت به سرقت مطالب خود توسط برخی ناشران واهمه دارند. روش چاپ کتاب به صورت ناشر مولف مانع از بروز این اتفاق ناخوشایند می‌شود.
  • امکان استفاده از این روش توسط افراد مختلف: استفاده از روش چاپ کتاب به صورت ناشر مولف، صرفاً توسط نویسندگان انجام نشده و برخی از افرادی که فاقد تجربه نویسندگی هستند نیز می‌توانند برخی مطالب مانند خاطرات و تجربیات خود را در قالب کتاب گردآوری کنند.

هزینه چاپ کتاب به صورت ناشر مولف

هزینه چاپ کتاب به روش ناشر مولف

در روش چاپ کتاب به صورت ناشر مولف، نویسنده بدون همکاری با ناشر و پرداخت هزینه برای چاپ کتاب، خود اقدام به انتشار کتاب می‌کند. بنابراین این روش نسبت به روش همکاری مولف با ناشر هزینه بسیار کمتری را در بر می‌گیرد. در روش ناشر مولف سود حاصل از فروش کتاب کاملاً متعلق به نویسنده است. برای برآورد میزان هزینه چاپ کتاب به روش ناشر مولف، صرفاً بعد از تعیین تعداد صفحات و تیراژ، نوع کاغذ و سایر موارد می‌توان در این خصوص اظهار نظر کرد.

مطالعه بیشتر: هزینه چاپ کتاب چقدر است؟

علت لغو مجوز چاپ کتاب ناشر مولف

در حال حاضر تمامی مراحل چاپ کتاب توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ناشران واگذار شده و روش چاپ کتاب به صورت ناشر مولف تا انجام بررسی‌های بیشتر و اتخاذ تصمیم مناسب و اصولی لغو شده است. برخی از دلایل لغو موقتی این مجوز عبارتند از:

  • عدم احراز صلاحیت حرفه‌ای نویسنده
  • نداشتن استانداردهای لازم برای کتاب‌های چاپ شده به صورت ناشر مولف
  • سوء استفاده برخی افراد در چاپ کتاب به این روش
  • جلوگیری از چاپ کتاب‌های بدون کیفیت و فاقد ارزش علمی- محتوایی
  • جلوگیری از سرقت ادبی در برخی از آثار توسط مولف

مطالعه بیشتر: چگونه ناشر شویم؟


سخن پایانی

بیش از ۱۵ سال قبل وزارت فرهنگ و  ارشاد اسلامی برای افرادی که جهت چاپ اولین کتاب خود توسط موسسات انتشاراتی اوضاع مالی مناسبی نداشتند و یا افرادی که قادر به یافتن ناشر برای چاپ کتاب خود نبودند، مجوز ناشر مولف را صادر کرد. متاسفانه اکثر کتاب‌های چاپ شده به روش ناشر مولف، از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند.

از این رو بسیاری از افراد علاقمند به کتاب دیدگاه خوبی نسبت به این نوع از کتاب‌ها ندارند. در حال حاضر این وزارتخانه به دلیل عدم جایگاه قانونی این روش و سوء استفاده برخی افراد از این روش، تصمیم به لغو این امتیاز گرفته است. از این رو تا زمان تصویب قانون بازبینی شده، نویسندگان باید برای چاپ کتاب خود با موسسات انتشاراتی همکاری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *