چاپ

بررسی انواع چاپ دیجیتال کتاب

انواع چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال شامل انواع مختلفی است که هر کدام بر اساس فناوری به کار گرفته شده در چاپگرهای مربوطه متفاوت هستند. این انواع، شامل چاپ لیزری، جوهرافشان و … می‌شوند. هر کدام از این روش‌ها ویژگی‌های مختلفی دارند که برای انواع کاربردهای چاپی مناسب هستند.

انواع دستگاه‌های چاپ دیجیتال

چاپ کتاب دیجیتال با استفاده از دستگاه‌های مختلف انجام می‌شود. از چاپگرهای لیزری و جوهرافشان گرفته تا دستگاه‌های چاپ دیجیتال نوری و چاپ مستقیم بر روی سطوح متنوع، که هرکدام بسته به نیاز پروژه و تیراژ مورد نظر و اینکه چاپ کتاب چقدر طول می کشد، می‌توانند مناسب‌ترین گزینه برای چاپ دیجیتال باشند.

انواع دستگاه چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال الکتروفتوگرافی

روش الکتروفتوگرافی شامل دو شیوه اصلی تونری و مرکبی است. هر دو روش در صنعت چاپ دیجیتال کاربرد دارند و در مواردی مزایای منحصر به فردی چون استفاده از رنگ‌های اسپات یا چاپ ۶ رنگ HI-FI را ارائه می‌دهند.

روش تونری

چاپ دیجیتال تونری

چاپ روش تونری، از ذوب شدن پودر رنگی (تونر) روی سطح کاغذ چاپ را انجام می‌دهد و به دلیل سرعت بالا کاربرد صنعتی دارد. روش تونری سرعت بالاتری نسبت به جوهرافشان داشته و هرچند هنوز به‌ اندازه جوهرافشان دیجیتالی نشده است، اما کارآمدترین دستگاه‌های چاپ دیجیتال به‌ویژه در ابعاد متوسط به شمار می‌آید و در ترکیب با اسکنر به‌عنوان دستگاه‌های کپی یا لیزری شناخته می‌شوند.

روش مرکبی

در این روش به‌جای تونر از مرکب‌های رنگی استفاده می‌شود و برای کارهای پرتیراژ مناسب است. هرچند کیفیت خروجی بسیار بالایی دارد، اما این فناوری  فقط در اختیار شرکت Indigo بوده و محدودیت اصلی آن قیمت بالا و ابعاد محدود چاپ است.

چاپ دیجیتال جوهرافشان

این روش یکی از متداول‌ترین و با کیفیت‌ترین روش‌های چاپ دیجیتال است. این شیوه دامنه گسترده‌ای از پرینترها از نمونه‌های رومیزی تا دستگاه‌های با ابعاد تا ۵ متر را در بر می‌گیرد. در این روش، اطلاعات دیجیتال مستقیماً توسط مرکب‌های مایع بر روی کاغذ چاپ می‌شود. قابلیت نازل‌های رنگ‌پاش این دستگاه‌ها به طور کامل دیجیتالی هستند و تنها دو فرمان “پاشش” و “عدم پاشش” را دنبال می‌کنند. به همین دلیل، احتمال خطای تأثیرگذار بر کیفیت چاپ به حداقل می‌رسند و خروجی چاپ به روش جوهرافشان قابل کنترل و نزدیک به استانداردهای مورد نظر است.

با این حال، سرعت چاپ در این روش پایین است و امکان به کارگیری آن در تیراژهای بالا وجود ندارد؛ اما به دلیل استفاده از جوهر واقعی، عکس‌های زنده و با کیفیت بالا تولید می‌کند.

چاپ دیجیتال جوهرافشان

چاپ دیجیتال نوری یا پرتوی

چاپ دیجیتال نوری یا پرتوی به عنوان یکی از روش‌های پرکاربرد چاپ دیجیتال، تصویر را با استفاده از تابش شعاع‌های نوری روی کاغذهای ویژه و حساس به نور ایجاد می‌کند. این روش شامل مزایایی همچون سرعت بالای چاپ و امکان چاپ تیراژهای پایین می‌شود. با این حال، هزینه اولیه ایجاد و نگهداری دستگاه‌ها در این روش بالاست و مشکلاتی مانند دو مرحله‌ای بودن چاپ و ظاهرسازی وجود دارد. امروزه شاهد تولید دستگاه‌های نوری پیشرفته‌تری هستیم که این مشکلات را تا حد زیادی برطرف کرده‌اند.

چاپ دیجیتال  Direct Imaging

چاپگر دیجیتال direct image

این شیوه چاپی، مشابه چاپگرهای افستی که سیستم تهیه پلیت در دل آن‌ها قرار گرفته است، مورد استفاده قرار می‌گیرند.(چاپ افست چیست؟) عملیات چاپ در این دستگاه‌ها به‌صورت خودکار انجام شده و فقط از طریق کامپیوتر هدایت می‌شود. اطلاعات ورودی به چاپگر نیز به‌صورت فایل کامپیوتری انتقال می‌یابد. اما استفاده از این روش برای چاپ‌های با تیراژ کم مقرون‌به‌صرفه نبوده و چاپ تک‌برگ نیز کاملاً غیراقتصادی است.

چاپ دیجیتال تصعید رنگ  Dye-Sublimation

چاپ دیجیتال به روش تصعید رنگ (Dye-Sublimation) دارای کیفیت و سرعت مناسبی است. در این روش، مواد رنگی بر روی سلفون‌ها قرار دارند و پرتوهای مختلف مانند لیزر، رنگ را از سلفون جدا کرده و بر روی کاغذ ثبت می‌کنند. این روش چاپ در لابراتوارهای عکاسی به دلیل کیفیت بالا کاربرد بیشتری دارد. هرچند ابعاد چاپی آن معمولاً کوچک بوده و قیمت اولیه دستگاه‌ها بالا نیست، اما هزینه تمام‌شده آن به دلیل مواد مصرفی گران‌قیمت بالا است. این شیوه چاپی در گذشته برای چاپ پوسترهای تبلیغاتی فضای باز در تیراژ و ابعاد متوسط استفاده زیادی داشت.

چاپ دیجیتال حرارتی  Thermal

چاپ دیجیتال حرارتی

در این روش، از کاغذ حساس به حرارت استفاده می‌شود و حرارت ناشی از لیزر بر روی سطح کاغذ، باعث ایجاد رنگ و تصویر می‌گردد. این روش در دستگاه‌های کوچک تک‌رنگ، مانند دستگاه‌های فکس، کاربرد بیشتری داشت، اما به دلیل جایگزینی روش‌های جدیدتر، استفاده عمومی از این روش حرارتی رو به کاهش است.

چاپ دیجیتال مارکرهای لیزری

دستگاه‌های مارکر لیزری یکی از روش‌های چاپ دیجیتال هستند که بیشترین کاربرد را در صنایع تولیدی محصولات مختلف دارند. و جزو مراحل چاپ دیجیتال است. این دستگاه‌ها با استفاده از اشعه لیزر و حرارت، تصاویر را بر روی سطوح مورد نظر ایجاد می‌کنند. مزایای این دستگاه‌ها سرعت بالا و کاربردی بودن آن‌ها برای درج اطلاعات در خط تولید است، اما هزینه سرمایه‌گذاری اولیه بالایی دارند. همچنین نمی‌توانند تصاویر رنگی با کیفیت بالایی مانند پرینترهای جوهرافشان تولید کنند.

آشنایی با انواع چاپ دیجیتال بر اساس ابعاد سطح چاپی

چاپ دیجیتال بر اساس ابعاد سطح چاپ‌شونده به سه دسته تقسیم می‌شود:

فرمت متوسط  Medium format

چاپ دیجیتال فرمت متوسط شامل کارهای چاپی با حداکثر ابعاد A3  یا ۳۳*۴۸ سانتی‌متر است. این فرمت از چاپ دیجیتال با استفاده از روش‌های لیزری (تونری)، جوهرافشان و نوری انجام می‌شود. بخش زیادی از سفارش‌های چاپی دیجیتال مانند چاپ کارت ویزیت، کاتالوگ، عکس، لیبل و چاپ روی سطوح مختلف در این فرمت انجام می‌شود.

دستگاه چاپ دیجیتال لیزری

فرمت بزرگ Large Format

چاپ دیجیتال فرمت بزرگ شامل ابعاد چاپ A3 تا عرض ۱۵۰ سانتی‌متر است. این فرمت نیز به همان روش‌های چاپ فرمت متوسط (لیزری، جوهرافشان و نوری) انجام می‌گیرد. کاربرد اصلی این دسته از چاپ دیجیتال در سفارش‌هایی مانند پوسترهایی است که برای مصارف فضای داخلی (Indoor) به کار می‌رود.

دیجیتال فرمت عریض  Wide Format

چاپ دیجیتال فرمت عریض شامل ابعاد چاپ از عرض ۱۵۰ سانتی‌متر تا ۵۰۰ سانتی‌متر است. این سفارش‌ها اغلب برای تبلیغات در فضای باز (Outdoor) کاربرد دارد و محصولات چاپی این فرمت در برابر عوامل محیطی همچون نور خورشید و باران مقاوم هستند.

سخن پایانی

چاپ دیجیتال به سرعت در حال پیشرفت است و احتمالاً در آینده نزدیک جای چاپ سنتی را می‌گیرد. مزیت‌های اصلی چاپ دیجیتال شامل زمان تحویل کوتاه، امکان سفارشی‌سازی محتوا و چاپ در تیراژ کم است که آن را به گزینه عالی برای بازاریابی با تعداد نسخه‌های محدود، باکیفیت و با قیمت مناسب تبدیل می‌کند. حال شما هم به این سوال پاسخ دهید: کتاب کاغذی یا کتاب الکترونیکی؟

سوالات متداول

انواع چاپ دیجیتال شامل چاپ دیجیتال نوری، چاپ حرارتی، روش تصعید رنگ ،چاپ جوهرافشان، چاپ لیزری،چاپ الکتروفوتوگرافی و چاپ دیجیتال مارکرهای لیزری می باشد. برای مطالعه بیشتر مقاله انواع چاپ دیجیتال را مطالعه کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

احراز هویت *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.