چاپ روز

مجتمع تخصصی چاپ
×

موکاپ (Mockup) چیست؟ موکاپ چه کاربردی دارد؟

07 خرداد 99
4367 0
موکاپ چیست و چه کاربردی دارد؟

احتمالاً برایتان این سؤال پیش آمده که موکاپ چیست ؟ و بعد از سرچ در گوگل به این صفحه برخورد کرده‌اید.

اولاً بسیار خوشحالیم که به وبلاگ چاپ روز آمده‌اید. اگر تمایل به چاپ کتاب دیجیتال دارید روی دکمه زیر کلیک کنید.

ثانیاً در این مقاله، علاوه بر این که قرار است توضیح دهیم که Mockup چیست ؟ درباره اهمیت، ویژگی‌ها و کاربردهای موکاپ نیز صحبت می‌کنیم.

علاوه بر این‌ها، درباره‌ نقش موکاپ در موفقیت کسب و کار نیز چند کلام با شما حرف داریم. پس با ما همراه باشید.

موکاپ (Mockup) اصطلاحی تخصصی است که طراحان وب و گرافیک برای فایل پیش نمایش از آن استفاده می‌کنند.

فایل های آماده گرافیکی پسوند PSD دارند و در حوزه‌های مختلفی مثل لوگو ، کارت ویزیت ، پوستر و قالب سایت از آن استفاده می‌شود.

برای اینکه منظور را بهتر درک کنید، فرض کنید که طراح گرافیکی اثری مانند لوگو طراحی می‌کند و می‌خواهد نتیجه اثر خود را به صورت طرح چاپ‌شده روی کاغذ مشاهده کند. در این حالت ، بهترین راه این است که برای نمایش نتیجه نهایی از موکاپ استفاده کند.

نمایش نتیجه نهایی با استفاده از موکاپ، کیفیت کار را پیش چشم مشتری می‌آورد و در نتیجه در جلب رضایت مشتری تأثیر بسزایی دارد.

در یک کلام mockup این امکان را به طراح می‌دهد تا بتواند درباره جزئیات طرح از جمله انتخاب رنگ، سایز، سبک نمایش و مواردی از این قبیل تصمیم درست بگیرد.

اهمیت استفاده از موکاپ

اهمیت استفاده از موکاپ

اگر کار یا حرفه شما طراحی است، احتمالاً پیش آمده است که طرحی برای مشتری یا مخاطب خلق کرده باشید و از نظر شما بسیار مناسب و جذاب بوده ولی وقتی آن را به مشتری یا مخاطب خود نشان می‌دهید، آن را نمی‌پسندد و در نتیجه تأیید نمی‌کند.

ادامه ماجرا احتمالاً ناخوشایند است. دلیل این نارضایتی چیست؟ در چنین مواقعی معمولاً مشتری که مشتری دیدگاه طراح را ندارد و ماهیت آن طرح را در دنیای واقعی درک نمی‌کند.

شاید برایتان جالب یا تعجب‌برانگیز باشد که طبق آمار تجربی، حدود ۶۰ درصد طرح هایی که طراح‌ها خلق می‌کنند در نظر مشتری مقبول واقع نمی‌شود.

این مشکل شاید کاملاً طبیعی باشد.اما راه‌ حل آن چیست؟ آیا باید نمونه اولیه ای از طرح را تولید کرد و آن را دست مشتری داد؟ یا اینکه اگر طرح های مختلفی مد نظر داشتید، آیا باید نمونه اولیه همه آن ها را تولید کنید؟

ناگفته هم پیداست که این روش مناسب نیست.

زیرا باعث می‌شود وقت و هزینه زیادی صرف شود اما باز هم در نهایت هیچ‌کدام از آن طرح‌ها را مشتری نپسندد. این بدترین اتفاق ممکن است و مجبور می‌شوید نمونه‌های اولیه را بریزید دور.

ممنون که تا اینجا با ما همراه بودید.

ما هم خوشحالیم که حالا می‌دانید موکاپ چیست و چه اهمیتی دارد.در ادامه می‌خواهیم درباره کاربرد موکاپ بیشتر صحبت کنیم.

کاربرد موکاپ در فتوشاپ

موکاپ در فتوشاپ

حالا که تا اینجای مقاله با ما همراه بوده‌اید، متوجه شده‌اید که به طور کلی کاربرد موکاپ چیست ؟

اما اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم که موکاپ چیست ، شاید بهترین پاسخ این باشد که معنای لغوی موکاپ همان ماکت است.

اما در اصل همان طرحی است که طراح آن را پیاده‌سازی کرده و معمولاً به صورت یک فایل در می‌آید و در دسترس قرار می‌گیرد.

اگر هنوز هم برایتان سؤال است که موکاپ چیست ، باید گفت فایل موکاپ در واقع همان نمونه شبیه‌سازی شده از طرحی است که قرار است به صورت فیزیکی تولید شود و در مراحل بعدی از آن استفاده شود.

موکاپ ها فایل‌های گرافیکی در فتوشاپ هستند که پسوند آن‌ها PSD است.

موکاپ ها کمک زیادی به کسب‌و‌کار افراد می‌کنند زیرا به مشتری این امکان را می‌دهند که درک دقیق و مناسبی از طرح به وجود آمده داشته ‌باشند.

در نتیجه بدون اینکه شک و تردید به دل خود راه بدهند، بتوانند تصمیم قطعی بگیرند. بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که موکاپ فقط مخصوص این نیست که طراحان از آن استفاده کنند.

بلکه هر کسی که به طرحی خاص نیاز داشته باشد می‌تواند با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت، انواع موکاپ آماده و مربوط به کسب و کار خود را دانلود کند و به راحتی از بین آن‌ها طرحی انتخاب کند و تصویر، لوگو یا متن مورد نظر خود که مربوط به شرکت یا برند باشد را با استفاده از فتوشاپ در آن جایگزین کند.

مهم‌ترین ویژگی‌های mockup چیست ؟

ویژگی های mockup

یکی از ویژگی‌هایی که موکاپ را بسیار محبوب و پرکاربرد ساخته است این است که می‌توان در هر زمینه‌ای از آن استفاده کرد.

منظورمان از اینکه موکاپ در هر زمینه‌ای قابل استفاده خواهد بود چیست؟

منظور این است برای طراحی انواع پوستر، لوگوی مربوط به شرکت‌ها و برندها، انواع قالب سایت، کارت ویزیت‌ها، بروشور‌‌، ست‌ اداری به کمکمان می‌آید.

حتی در هنگام طراحی انواع جعبه‌ها مثلاً جعبه محصولات مختلف بهداشتی، آرایشی و بسته‌بندی مواد غذایی به کار می‌آید.

1. نمایش تمام جزئیات

mockup

یکی از تفاوت‌های بین موکاپ و استفاده از طراحی بر روی کاغذ این است که با استفاده از موکاپ طراح می‌تواند تمام جزئیات طرح را به طور درست و دقیق نشان ‌دهد. جزئیاتی از جمله رنگ، سایز و جنس.

بنابراین مشتری می‌تواند به خوبی طرح را درک کند و تصمیم نهایی بگیرد.

به عنوان مثال اگر طراح بخواهد کارت ویزیت شیشه ای یا چوبی یا کارت ویزیت با هر طرح خاص دیگری خلق کند، ایجاد تجسم ذهنی برای مشتری با موکاپ بسیار آسان می‌شود.

این در حالی است که انجام این کار حتی با طراحی روی کاغذ نیز بسیار دشوار است. بنابراین در صورت نبود موکاپ ، مشتری نمی‌تواند این طرح را به‌خوبی درک کند و در نتیجه عجیب نیست اگر آن را تحویل نگیرد.

2. امکان ویرایش جزئیات

mockup چیست

اگر بپرسید از دیگر مزایای موکاپ چیست می‌توان به امکان ویرایش اشاره کرد. آن هم نه صرفاً ویرایش کلی، بلکه ویرایش تک تک اجزای تصویر.

در بین کار ایده جدید به ذهنتان می‌رسد؟ به هر دلیلی دوست دارید تغییری در طرح به وجود آورید؟ به‌راحتی می‌توانید با استفاده از فتوشاپ در کوتاه ترین زمان تغییرات مدنظر و دلخواه را اعمال کنید.

با موکاپ دستتان برای هر جور دستکاری در طرح باز است. می‌توانید نور را کنترل کنید یا پس‌زمینه را تغییر دهید. همچنین می‌توانید وجود یا نبود المان‌ها‌ی مختلف را در تصویر امتحان کنید.

بنابراین موکاپ بسیار انعطاف‌ دارد و به همین دلیل برای طراحان بسیار محبوب و کار راه انداز است.

جلب رضایت مشتری با موکاپ

کاربرد موکاپ

گاهی ممکن است مشتری از شما درخواست طرحی اختصاصی داشته باشد و بخواهد آن طرح را روی جسم خاصی چاپ کند.

برای مثال ممکن است مشتری یا سفارش‌دهنده طراح لباس باشد و بخواهد طرحی را روی لباس چاپ کند. صاحب کافی شاپ باشد و بخواهد لوگوی اختصاصی کافی شاپ خود را روی ظروف یا لیوان‌ها چاپ کند.

در ساده‌ترین حالت ممکن است سفارش طراحی کارت ویزیت دریافت کنید.

در این صورت طرحی را برای چاپ شدن روی آن چیز خاص طراحی می‌کنید و فکر می‌کنید مناسب است. اما ممکن است وقتی که آن طرح به مشتری نشان دهید، آن طرح را نپسندد.

زیرا ممکن است مشتری نتواند چگونگی قرار گرفتن آن طرح را به‌خوبی بر روی جسم مورد نظر تصور کند. در واقع، تصور کردن نمونه نهایی برای همه‌ آدم‌ها کار ساده‌ای نیست.

اینجاست که موکاپ مثل یک فرشته نجات وارد می‌شود!

کاری که با استفاده از موکاپ می‌توانید انجام دهید این است که طرح مورد نظر خود را روی همان جسم چاپ کنید.

به عبارت دیگر، مثلاً لوگوی مورد نظر کافی‌شاپ را برای نمونه روی یک لیوان چاپ می‌کنید و به مشتری نشان می‌دهید. در این حالت است که مشتری پیش از اینکه سفارش نهایی را تحویل بگیرد، نمونه‌ای از کار انجام‌شده را می‌بیند.

در نهایت زودتر با هم به نتیجه می‌رسید.

موکاپ کمکتان می‌کند لبخند رضایت هر چه زودتر بر چهره مشتری نقش ببندد.

پیروزی در بازار رقابت به کمک موکاپ

ماکاپ چیست

شاید بپرسید از دیگر مزیت‌ها یا موارد اهمیت موکاپ چیست ؟

با کمک موکاپ می‌توانید در بازار رقابت، یک سر و گردن بالاتر از همکاران حرفه‌ای‌تان باشید. شما در فرایند طراحی با کمک موکاپ، می‌توانید همه کم‌ و کاستی‌های کار را رفع کنید.

آن هم کِی؟ بهترین زمان ممکن یعنی تا قبل از اینکه کار نهایی شود و به مرحله چاپ برسد.

این در حالی است که اگر رقیب‌هایتان از موکاپ استفاده نکنند، ممکن است پس از چاپ محصول اولیه برخی از مشکلات کار را برای نخستین بار مشاهده کنند. در این صورت احتمالاً لازم باشد برای رفع آن ایرادها دوباره وقت و هزینه مالی زیادی صرف کنند.

پس، استفاده از موکاپ باعث می‌شود پیش از چاپ اطمینان پیدا کنید که همه‌چیز بی‌نقص و موردپسند مشتری است و دیگر مشکلی پیش نخواهد آمد.

یکی از بهترین قابلیت‌های موکاپ این است که می‌توان طرح مورد نظر را به صورت سه بعدی مشاهده کرد. یعنی مشتری می‌تواند کارت ویزیت چاپ‌شده یا لوگو طراحی‌شده را از تمام زوایا برسی کند تا خیالش از همه نظر راحت باشد.

جمع‌بندی

در این مقاله برایتان گفتیم که موکاپ چیست ؟ اهمیت موکاپ چیست ؟ و همچنین کاربرد موکاپ چیست ؟ حالا که تا اینجا با ما همراه بوده‌اید، به‌خوبی فهمیده‌اید که چرا طراحان موکاپ را دوست دارند.

در پایان، شاید این نکته هم برایتان جالب باشد که پایه و اساس همه فایل‌های موکاپ اسمارت آبجکت است. یعنی موکاپی وجود ندارد که از اسمارت آبجکت استفاده نکرده باشد.

اسمارت آبجکت یکی از قابلیت‌های کاربردی در فتوشاپ است که برای ویرایش غیرمخرب تصاویر به کمک ما می‌آید.

امیدواریم این مقاله برایتان مفید بوده باشد.

نظر دهید...