چاپ روز

مجتمع تخصصی چاپ
×

صنعت چاپ و تغییرات آن

24 اردیبهشت 99
2687 0
صنعت چاپ و تغییرات آن

صنعت چاپ و تغییرات آن

ممکن است امروزه کمتر کسی به تأثیر صنعت چاپ در دنیا فکر کند. از لوح‌های چوبی تا دستگاه‌های چاپ سریع، راهی طولانی پیموده شده و این صنعت توانسته است تأثیر شگرفی بر بیشتر جنبه‌های زندگی ما بگذارد.

 

 ابداع چاپ


قبل از اختراع دستگاه چاپ متحرک توسط گوتنبرگ، چینی‌ها از یک صفحه‌ی چوبی برای چاپ مطالب بر روی کاغذ استفاده می‌کردند. سپس این تکنیک توسط کره‌ای‌ها آموخته و به اروپا انتقال پیدا کرد. پس از انتقال این تکنیک به اروپا در قرن هفدهم، گوتنبرگ توانست یک سیستم سریع‌تر از چاپ دستی را اختراع کند. دستگاه اختراع شده گوتنبرگ نیازی به آن لوح‌ها و صفحات چوبی نداشت بنابراین محدودیت‌های کم‌تری در  چاپ مطالب وجود داشت. این ماشین قادر بود تا پانصد کتاب را در هفته به چاپ برساند.

ورود به سامانه محاسبه ی قیمت و چاپ آنلاین کتاب


 
گسترش اطلاعات 


با پیدایش دستگاه چاپ و سرعت یافتن فرایند چاپ، کتاب‌های بیش‌تری در اختیار رهبران سیاسی و مذهبی قرار گرفت و نویسندگان بیش‌تری نیز توانستند کتاب‌های خود را به چاپ برسانند. در نتیجه کتاب‌های بیش‌تری در سرتاسر اروپا تولید و پخش شد. با انتشار کتاب‌های فراوان، به آرامی مردم عادی نیز نحوه خواندن را فرا‌گرفته و اقدام به خرید و مطالعه کتاب کردند. این موضوع باعث گسترش اطلاعات بین افراد و جوامع شد زیرا  مردم بیشتر تمایل به پاسخ گرفتن به سوالات خود از طریق خواندن کتاب‌ها بودند تا این‌که بخواهند پاسخ خود را از افراد دیگر بشنوند.

 

ایجاد تحول ادبی


با افزایش دسترسی به اطلاعات، مردم تمایل به آموزش بیشتر و یادگیری علوم داشته و این افزایش علوم در بین مردمی که تا قبل از این سواد خواندن و نوشتن نداشتند منجر به یک تحول بزرگ فرهنگی شد که به این تحول بزرگ رنسانس می‌گویند. در این دوره به دلیل حجم زیاد کتاب‌های تولید شده، دانشگاه‌های زیادی تاسیس و نویسندگان زیادی اقدام به چاپ کتاب کردند. از آن زمان تاکنون دنیای علم روز به روز وسیع‌تر و گسترده‌تر می‌شود و این گسترش سریع و بلادرنگ در علم مرهون وجود دستگاه چاپ است. چراکه بدون وجود این دستگاه، کتاب یا روزنامه به اندازه‌ای که امروزه در دسترس مردم است وجود نداشت.

 

پیشرفت‌ تکنولوژی


تفکر ابداع یک ماشین برای نوشتن با اختراع دستگاه چاپ شروع شد، اما همیشه این تفکر روبه رشد بوده و پس از آن ماشین‌های چاپ سریع‌تر، کامپیوتر‌ها و تبلت ابداع شدند و فضاهایی مانند اینترنت و ایمیل برای انتقال اطلاعات به‌وجود آمدند. همه‌ی این‌ها مرهون و مدیون اختراع دستگاه چاپ هستند. 

 

انقلاب‌های مذهبی


تا قبل از پیدایش دستگاه چاپ اطلاعات و آموزه‌های مذهبی افراد برپایه شنیده‌های آنان بود. اما پس از به وجود آمدن این ماشین و چاپ نسخه‌های فراوان از کتاب‌های مذهبی و هم‌چنین انتشار آن‌ها بین افراد جامعه، نگرش افراد نسبت به مذهب تغییر یافت. بیشتر این تغییرات نیز متوجه مسیحیان به ویژه پروتستان‌ها شد.

 

دنیای امروز


امروزه می‌توان گفت همه انسان‌ها یا با نسخه‌های چاپ شده و یا از طریق ورژن‌های الکترونیکی نسخه‌های چاپی مانند روزنامه‌ها و کتاب‌های الکترونیکی سر و کار دارند. اکثر انسان‌ها با ما هم‌عقیده‌اند که چاپ تاثیر غیر قابل انکاری بر دنیای ما گذاشته است. اما شاید به دلیل این که پیشرفت‌های زیاد در صنعت چاپ منجر به این شده است در هر زمان که بخواهیم در مدت چند ثانیه از یک مطلب چاپ بگیریم، کم‌تر ممکن است به صنعت چاپ و تأثیر آن بر روی دنیای ما فکر کنیم.

نظر دهید...