چاپ روز

مجتمع تخصصی چاپ
×

محاسـبه عطف کـتاب

19 اسفند 98
3197 0
نحوه محاسـبه عطف کـتاب

نحوه محاسـبه عطف کـتاب

در طراحی جلد کتاب، یکی از مهمترین قسمت‌ها عطف کتاب است که تاثیر زیادی در نحوه خروجی و چاپ آن هم دارد.
 اگر عطف کتاب درست محاسبه نشود، درهنگام چاپ ممکن است با مشکل مواجه شویم. اگر عطف کتاب از میزانی کوچکتر شود، نام کتاب و اسم نویسنده دیگر در آن درج نمیگردد. ولی با افزایش بیش از ۸ میلیمتری عطف کتاب، امکان درج اطلاعات کتاب در آن میسر می‌گردد.


طراحـی عطف کـتاب


 تعداد صفحات کتاب از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر اندازه عطف کتاب (یا شیرازه) است. مورد بعدی که  تاثیرگذار هست ضخامت و یا گرماژ کاغذ است. بدیهی است که با افزایش تعداد صفحات و گرماژ کاغذ اندازه عطف کتاب افزایش می‌یابد. البته با توجه به این که اغلب کاغذهای مورد استفاده در کتاب‌ها عموما و در ۹۵ درصد مواقع ۸۰ گرمی تحریر است. درکل در نظر گرفتن یک حاشیه ۳ میلیمتری هم در عطف کتاب، هم در طرفین جلد کتاب مورد تاکید است. زیرا هنگام برش جلد امکان جابجایی آن وجود دارد.
بهتر است در طراحی جلد کتاب، عطف آن با رنگی دیگر در نظر گرفته نـشود تا در صورت جابجایی و برش نامناسب جلد کتاب با مشکل مواجه نشوید.

 

عطف و شیرازه کتاب

 

فرمولهای متداول محاسبه عطف کتاب


اگر سری به سایت‌های مختلف بزنید، فرمولهای مختلفی برای محاسبه اندازه عطف کتاب ارائه شده است که معمولا باعث سردرگمی کاربران در انتخاب فرمول می‌شود و معمولا هر فرمول جوابی متفاوت می‌دهد.

به همین دلیل ما در سایت چاپ روز از فرمولی که مورد وثوق اکثر دوستان می باشد و میانگینی از همه‌ی آن‌ها ارائه میدهد را درج کرده ایم. دقت کنید که تا ۳ میلیمتر اختلاف در طراحی عطف کتاب ناچیز و قابل چشم پوشی است.

 

عطف کتاب

 

 

 

نظر دهید...