چاپ

کتاب کاغذی یا کتاب الکترونیکی؟

برای خواندن کتاب کاغذی به جز خود کتاب نیاز به هیچ وسیله دیگری نیست و تمام افراد به راحتی می‌توانند به آن دسترسی داشته‌باشند بدون آن‌‌که نگران تمام شدن شارژ آن باشند! اما در کتاب الکترونیکی هزاران صفحه کتاب می‌تواند در یک دستگاه موبایل یا تبلت به‌صورت همیشگی بدون هیچ وزن و حجم همراه شما باشد. یار مهربان ما امروزه به کمک پیشرفت علم و فناوری واقعاً به سخن گفتن در‌آمده است.

کتاب و کتابخوانی در دنیا امروز دیگر تنها منتهی به کتاب‌های کاغذی نیست، ما حالا در کنار کتاب‌های چاپی چیده شده در کتابخانه خود، کتاب‌هایی داریم که می‌توانیم آن‌ها را همه‌جا همراه خود ببریم؛ آن هم بدون آن‌که برای ما بار اضافی‌ باشند. از طرفی کتاب‌های صوتی و الکترونیکی چند سالی است که با استقبال خوبی از جانب مردم و قشر کتابخوان روبرو شده‌‌اند.

در این مقاله قصد داریم به بررسی مزیت‌ها و معایب کتاب‌ کاغذی چاپی در مقابل کتاب الکترونیکی بپردازیم.

کتاب کاغذی یا الکترونیکی؟

کتاب الکترونیکی

اگر جزو افراد کتاب‌خوان باشید؛ قطعا تا کنون به این سوال که “کتاب کاغذی بهتر است یا الکترونیکی؟” برخورده کرده‌‍‌اید. در چند سال گذشته، کتاب‌های الکترونیکی به یکی از پایه‌های اصلی صنعت نشر تبدیل شده‌اند و با این حال، نابودی کتاب‌های چاپی در نتیجه معرفی کتاب‌های الکترونیکی آن‌طور که پیش‌بینی می‌شد محقق نشد. طبق گزارش انجمن ناشران آمریکایی، فروش کتاب‌های الکترونیکی در ایالات متحده در سال 2021 نسبت به سال گذشته اندکی کاهش یافته و به 983 میلیون دلار رسیده است. نرخ رشد کمتر به‌دنبال چندین سال کاهش دو رقمی در فروش کتاب‌های الکترونیکی بود.

همه‌گیری COVID-19 در سال 2020 برای انتشارات چاپی یک موهبت بود!

بر اساس گزارش نشریه پرینت امپرسیون (مجله‌ای در صنعت انتشار) فروش سالانه 8.2 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت و در مجموع به 751 میلیون نسخه رسید؛ همچنین اوقات‌فراغت بیشتر و نیاز به آموزش کودکان در خانه به‌عنوان دلایل خرید کتاب ذکر شده است.

به همان اندازه که کتاب‌های الکترونیکی به صنعت نشر کمک می‌کنند، می‌توانند برای خوانندگان کمی دلهره‌آور نیز باشند. اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که عادت دارید به یک کتابفروشی محلی بروید، راهروها را مرور کنید و شاید فصل اول را قبل از خرید بخوانید، باید بگویم شما هم می‌توانید با کتاب‌های الکترونیکی ارتباط برقرار کنید.

مسابقه محبوبیت: کتاب کاغذی یا کتاب الکترونیکی؟

کتاب دیجیتالی

آیا کتاب‌های چاپی هنوز هم محبوب هستند؟ باور کنید بله! بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط مرکز تحقیقات پیو در مورد خواندن کتاب و قالب‌های کتاب، چاپ کاغذی همچنان محبوب‌ترین قالب مطالعه برای بزرگسالان و کودکان است.

اطلاعات به‌دست آمده در این نظرسنجی می‌گوید:

  • 72% از بزرگسالان در طول سال گذشته یک کتاب را با فرمت خاصی مطالعه کرده‌اند.
  • 65% از پاسخ دهندگان ادعا کردند که در 12 ماه گذشته کتاب خوانده‌اند.
  • 37% از افراد ادعا می‌کنند که فقط کتاب‌های چاپی می‌خوانند.
  • 28% می‌گویند که هم کتاب‌های چاپی و هم کتاب‌های الکترونیکی می‌خوانند.
  • 7% نیز می‌گویند که فقط کتاب‌های الکترونیکی می‌خوانند.

دلایل برتری کتاب کاغذی بر کتاب الکترونیکی 

کتاب چاپی
  1. کتاب‌های چاپی حسی دارند که بسیاری از خوانندگان به آن علاقه‌مند هستند، می‌توانید آن‌را نگه‌دارید، صفحات را ورق بزنید و کاغذ را احساس کنید.
  2. تصاویر روی کاغذ نیز عموماً کیفیت بالاتری نسبت به کتاب‌های الکترونیکی دارند.

دلایل برتری کتاب های الکترونیک

کتابخوان
  1. کتاب‌های الکترونیکی دارای سبک قلم و انعطاف‌پذیری در اندازه هستند.
  2. کتابخوان‌های الکترونیکی می‌توانند هزاران کتاب را در یک دستگاه ذخیره کنند.

مقایسه هزینه چاپ کتاب کاغذی و تهیه کتاب الکترونیکی

کتاب های چاپی

کتاب‌های چاپی هنوز هم گران‌تر از کتاب‌های الکترونیکی هستند، اما نه آنقدرها که بشود قید لمس صفحات آن را زد. کتاب خاطرات پرزیدنت باراک اوباما با نام سرزمین موعود، در حال حاضر 17.99 دلار برای نسخه Kindle و 23.96 دلار برای جلد گالینگور است. پرفروش‌ترین کتاب جان گریشام با نام نگهبانان، 9.99 دلار برای نسخه Kindle و 9.64 دلار برای نسخه شومیز و 14 دلار برای جلد گالینگور قیمت دارد.

یکی از مشکلات اساسی کتاب های الکترونیکی

کیندل

یکی از مسائل مورد توجه در این زمینه؛ آن است که شما باید یک کتابخوان الکترونیکی یا هر وسیله الکترونیکی دیگری را شارژ کنید. در این بین برخی از صفحه نمایش‌ها در نور خورشید به راحتی قابل خواندن نیستند و اگر شما یکی از میلیون‌ها نفری باشید که کل روز کاری خود را جلو کامپیوتر می‌گذرانید، خواندن کتاب مورد علاقه‌تان در شب روی صفحه کامپیوتر ممکن است برایتان چندان جذاب نباشد.

اختلاف قیمت در حال کاهش

تعدادی کتاب چاپی

کتاب‌های الکترونیکی؛ حداقل در مورد کتاب‌های جدید ناشران بزرگ، بسیار ارزان‌تر از همتایان کاغذی خود نیستند! آمازون، کتابفروش آنلاین غالب توسط ناشران بزرگ کتاب مجبور شد قیمت کتاب‌های الکترونیکی خود را افزایش دهد و به مرور زمان قیمت‌ها را به طور متوسط 5 دلار برای هر کتاب الکترونیکی افزایش داد.

ناشران همچنین باید مقدار قابل توجهی از سربار را قیمت‌گذاری کنند؛ برای مثال فضا اداری، خدمات آب و برق، مزایا و حقوق کارمندان و سایر هزینه‌ها من جمله فرآیند چاپ، ویرایش، بازاریابی و توزیع است. فقط برخی از هزینه‌ها، مانند هزینه‌های مربوط به چاپ و توزیع، با نسخه‌های کتاب الکترونیکی ناپدید می‌شوند.

مشکل اینجاست که بسیاری از خوانندگان تصور می‌کنند که کتاب‌های الکترونیکی باید رایگان یا حداقل بسیار ارزان‌تر از کتاب‌های چاپی باشند و برخی از ناشران پاسخ می‌دهند که چاپ یک کتاب تنها حدود 10 درصد از هزینه آن را تشکیل می‌دهد.

مزایای کتاب الکترونیک

کتاب با جلد سفید

حمل و نقل کتاب های روی کاغذ، به خصوص جلدهای گالینگور، دشوار است. اگر اهل مطالعه‌ هستید و به سفر می‌روید، و یا تایمی را در کافی‌شاپ مشغول مطالعه هستید؛ حمل گوشی موبایل و یا آی‌پد بسیار سبک‌تر از کتاب خواهد بود.

  • دسترسی از راه‌دور: این نوع کتاب در موسساتی که آموزش از راه دور دارند بسیار مناسب و کاربردی می‌باشند.
  • سهولت انتقال مطالب: با توسعه ارتباطات، اطلاعات می‌توانند به راحتی جابه‌جا شوند.
  • انسجام مطالب و تنوع کاربرد: در مقایسه با قالب‌های رایج متنی، کتاب‌های الکترونیک مطالب را به‌صورت دسته‌بندی ارائه می‌دهند.
  • تبادل بینابین مطالب با یکدیگر: ترغیب شدن بیشتر برای خواندن، سهولت نگهداری مطالب و توانایی بیشتر برای کنترل مطالب از جمله موارد بسیار برای خواننده است.
  • کمک به حفظ محیط‌زیست: انتشار محتوای الکترونیک به‌جای چاپ آن می‌‌‌تواند موجب صرفه‌جویی در مصرف کاغذ، جلوگیری از قطع بیشتر درختان و آسیب کمتر به محیط‌زیست شود. شاید در نگاه اول این موضوع کم‌اهمیت و یا حتی بی‌اهمیت به نظر برسد، اما مطمئنا در ابعاد بزرگ‌تر و حجم گسترده‌تر چاپ کتاب‌ها و به خصوص روزنامه‌های پرتیراژ مصرف کاغذ بسیار زیاد است.
  • قیمت بسیار پایین: قیمت کتاب الکترونیک را در اپلیکیشن‌های کتابخوانی بررسی کنید. این کتاب‌ها به دلیل حذف هزینه‌های کاغذ و چاپ، قیمت پایین‌تری از کتاب‌های کاغذی دارند و تعداد بیشتری از مردم می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. یک ویژگی مهم دیگر کتاب‌های الکترونیک این است که برخی از آن‌ها به‌صورت رایگان و کاملا قانونی منتشر می‌شوند، این در حالیست که این امکان در مورد کتاب‌های چاپی وجود ندارد.

سخن پایانی

کتاب و کتاب‌خوانی یکی از بهترین و جذاب‌ترین عادت‌هایی است که هر فرد در زندگی خود می‌تواند داشته باشد، اما قالب‌های مختلف آن می‌تواند برای افراد گوناگون باشد. تا حد زیادی سعی کردیم در این مقاله علاوه بر آشنا کردن شما با قالب‌های مختلف کتاب؛ مزایا و معایب آن را برای تصمیم‌گیری شما بگوییم. پس اگر شما هم به‌دنبال بهترین شکل کتاب برای مطالعه کردن هستید با توجه به نکاتی که گفته شد و با پرسیدن این سوالات از خود به جواب دلخواه خواهید رسید:

  1. آیا من به جز مطالعه، باید متن کتاب را هم علامت بزنم؟
  2. کتاب من تا چه اندازه قطور است؟
  3. آیا پرداخت هزینه آن برای من مشکلی ایجاد نمی‌کند؟
  4. حمل آن و مطالعه در فضای عمومی آسان است؟
  5. سبک یادگیری من تا چه حد با فرمت کتاب همخوانی دارد؟

شما کدام نوع کتاب را انتخاب می‌کنید؟ کتاب چاپی یا کتاب الکترونیکی؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *