چاپ روز

مجتمع تخصصی چاپ
×

تفاوت چاپ دیجیتال و چاپ آفست

15 دی 98
4171 0
تفاوت چاپ افست و چاپ دیجیتال

این مقاله تلاشی برای توضیح تفاوت چاپ دیجیتال و چاپ افست است. شکل‌گیری صنعت چاپ در جهان یکی از اثرگذارترین اتفاقات تاریخی است که در حفظ و نشر علوم، ادبیات و افکار مردم نقش مهمی را ایفا کرده است‌.

اختراع اولین دستگاه چاپ را به گوتنبرگ آلمانی منتسب می‌کنند؛ در‌حالی‌که، سال‌ها قبل از او در تمدن‌ چین از این فناوری استفاده می‌کردند.

در این پست می‌خواهیم شیوه چاپ پا به سن گذاشته آفست را در برابر صنعت جوان چاپ دیجیتال قرار دهیم و از تفاوت‌ها و شباهت‌هایشان بگوییم. با ما باشید تا ببینید آیا چاپ دیجیتال توانسته چاپ 200 ساله آفست را از بازار بیرون کند یا خیر.

چاپ آفست چیست؟

چاپ آفست چیست

یکی از رایج‌ترین روش‌های چاپ مطالب و تصاویر روی کاغذ، آفست نام دارد. آفست در لغت به معنای «متعادل‌کردن چیزی با اعمال فشار و نیرو» است.

رابرت بارکلی در سال 1875 حق اختراع و مالکیت این روش چاپ را در انگلستان ثبت کرد. ابتدا از روش آفست برای بازتولید ارزان‌قیمت‌تر کارهای هنری استفاده می‌شد.

دستگاه‌های متنوعی برای انجام چاپ آفست وجود دارد، ولی همه آن‌ها از یک ساختار پیروی می‌کند.

ابتدا لازم است تا طرح دلخواه را روی سطحی فلزی به‌نام زینک ایجاد کنیم. سپس به سه استوانه یا غلتک برای چاپ کاغذ به روش آفست نیاز داریم.

زینک به دور استوانه اول پیچیده می‌شود و با فشار، جوهر را به سطح لاستیکی استوانه دوم منتقل می‌کند.

جوهر چاپ‌شده روی استوانه دوم به استوانه سوم فشار می‌آورد و کاغذ از میان آن دو عبور می‌کند. بدین ترتیب، نوشته‌ها و تصاویر روی سطح کاغذ چاپ می‌شود.

چاپ دیجیتال چیست؟

چاپ دیجیتال چیست

عصر دیجیتال در سال‌های گذشته هر صنعتی از جمله چاپ را دچار دگرگونی کرده‌است. چاپ دیجیتال به روشی می‌گویند که در آن تصاویر یا نوشته‌های دیجیتال، معمولا از کامپیوتر یا لپتاپ، با استفاده از جوهر یا لیزر به‌طور مستقیم روی کاغذ چاپ می‌شوند.

اولین بار در دهه 80 میلادی، چاپ به‌صورت دیجیتالی بر سر زبان‌ها افتاد. رقیب تازه‌نفس آفست، فلکسوگرافی و دیگر انواع چاپ از یکسری مزایایی برخوردار بود که به‌سرعت توانست در دل کاربران خود را جا کند.

از بزرگترین مزیت‌های چاپ دیجیتال، آماده‌سازی کم‌هزینه و بدون زحمت نسبت به دیگر روش‌ها بود. در چاپ دیجیتال دیگر نیازی به پلیت (زینک در چاپ آفست) نیست و جوهر به‌طور مستقیم روی کاغذ منتقل می‌شود.

بدین ترتیب، سرعت این روش نیز از نیاکان خود در صنعت چاپ بیشتر شده‌است.

5 تفاوت چاپ دیجیتال و چاپ افست

تفاوت چاپ دیجیتال با چاپ آفست

اگر تصور می‌کنید چاپ آفست به تاریخ پیوسته‌است و اکنون همه نشریات و بسته‌بندی‌ها از چاپ دیجیتال استفاده می‌کنند، در اشتباه هستید.

در ادامه بررسی مزایا و معایب چاپ آفست و دیجیتال در تقابل با هم می‌پردازیم. 

1- تعداد و تیراژ چاپ

در چاپ آفست به استوانه‌ها و پلیت (زینک) مخصوص نیاز داریم که هزینه اولیه آن را بالا می‌برد. با این‌حال، اگر آماده‌سازی را در نظر نگیریم، به‌طور کلی هزینه چاپ هر برگه به‌صورت دیجیتالی از آفست بیشتر است.

در نتیجه، کسانی که چاپ در مقیاس انبوه (میلیون‌ها برگه) لازم دارند، به سراغ چاپ آفست می‌روند تا مقرون به‌صرفه باشد. چاپ دیجیتالی بیشتر برای تیراژ پایین (هزاران برگه) مناسب است.

2- سرعت چاپ روی کاغذ

مزایای چاپ افست

یکی از تفاوت های چاپ افست و چاپ دیجیتال سرعت چاپ روی کاغذ است.

همانطور که قبلا ذکر کردیم، مراحل آماده‌سازی چاپ آفست کمی زمان‌بر و پرزحمت است. همچنین، در فرآیند آفست، ابتدا نوشته‌ها و طرح‌ها روی صفحه فلزی ایجاد شده و سپس، به کاغذ منتقل می‌شوند.

در همین میان، طرح‌های دیجیتالی بدون هیچ زحمتی و با سرعت مناسب مستقیما روی کاغذ چاپ می‌شوند. کسانی کاغذهای چاپ‌شده‌شان را به‌سرعت لازم دارند، بهتر است از چاپ دیجیتال استفاده کنند.

3- تنوع چاپ روی مواد مختلف

دستگاه چاپ دیجیتال

چاپ آفست را می‌توان برای مواد مختلفی غیر از کاغذ نیز به‌کار برد. پارچه، پلاستیک و دیگر اشیا از جمله موادی هستند که این نوع چاپ به‌رویشان انجام می‌شود. چاپ دیجیتال اما در این زمینه کمی محدود است.

به‌خاطر ماهیت دیجیتالی‌بودن چاپ، این روش را می‌توان تنها روی نوع خاصی از کاغذها اجرا کرد تا نتیجه بهتری بدهد.

4- تنوع طرح‌ها و نقش‌ها برای چاپ

دستگاه چاپ افست

با گسترش کسب و کارهای کوچک، تخصصی‌شدن سمت‌های شغلی و انفجار اطلاعات در چند سال اخیر، مشتریان نیازهای جدیدی برای چاپ پیدا کردند.

نمودارها، اینفوگرافیک، بروشور، کتاب‌های مصور و غیره از جمله مواردی هستند که نتیجه خوبی در شیوه آفست نمی‌دهند. چاپ دیجیتال به مراتب از تنوع رنگی، طرح و کار گرافیکی نسبت به آفست برتری دارد.

در شیوه آفست، تنها می‌توان رنگ‌های سیاه، سفید و نهایتا چهار رنگ CMYK را به‌کار برد. حتی برای چاپ رنگ‌های CMYK هم چاپ دیجیتال نتیجه بهتری دارد.

5- نگرانی‌های محیط زیستی

دستگاه چاپ

استفاده دقیق از مقدار معینی جوهر یا تونر، وجود جوهرهای مناسب محیط زیست و فرآیند کاملا دیجیتالی چاپ باعث شده تا این روش برای محیط زیست بهتر باشد. همچنین، چاپ دیجیتالی برخلاف جد خود، آفست، نیاز به پلیت و استوانه لاستیکی ندارد.

در نتیجه، فرآیند شستشوی زینک و دیگر وسایل به‌کار رفته در چاپ آفست با موارد شیمیایی خطرناک، در چاپ دیجیتال انجام نمی‌شود.

جمع‌بندی

مزایای چاپ دیجیتال

با اینکه چاپ دیجیتالی اکنون به خانه‌های مردم نیز راه پیدا کرده و بسیاری از کارهای چاپی صنعت را انجام می‌دهد، اما تنها روش موجود نیست.

چاپ آفست هنوز کاربردهای خودش را در صنعت نشر حفظ کرده‌است. بنابراین بهترین سوال چاپ آفست بهتر است یا چاپ دیجیتال، پاسخ مشخصی ندارد و باید به صورت موردی بررسی شود. 

در این مقاله، به 5 تفاوت‌ چاپ دیجیتال و چاپ افست پرداختیم تا راحت‌تر بتوانید تصمیم بگیرید.

لازم به ذکر است که تنوع طرح‌ و نقش، ددلاین کاری شما و تیراژ چاپ شما اهمیت بالایی در انتخاب شما دارد.

نظر دهید...