چاپ روز

مجتمع تخصصی چاپ
×

نکات مهم برای طراحی سربرگ

06 دی 98
3980 0
نکات مهم برای طراحی سربرگ

سربرگ چیست؟

منظور از سربرگ، علائم بصری و نوشته هایی (شامل نام سازمان، آدرس، لوگو، و غیره) است که به طور یکسان و معمولاً به صورت چاپی در قسمت بالای نامه های سازمانی درج می شود. امروزه سربرگ هایی تولید می شوند که این علائم و نوشته های ثابت در کل صفحه (در قسمت پایین یا طرفین) قرار گرفته اند. استفاده از این سربرگ ها اشکالی ندارد، اما فرم استاندارد سربرگ نیستند.

سربرگ ها برگه های A4 هستند که شامل علائم بصری و نوشته هایی مثل نام سازمان،آدرس،لوگو و … می باشند این علائم و نوشته ها معمولا بصورت یکسان و چاپی در قسمت بالای نامه های اداری و سازمانی درج می شوند.

ابعاد نشانه، گرچه بسته به شکل گرافیک آن قابلیت کوچک و بزرگ شدن خواهد داشت ولی غالباً محدوده ای بین ۵ تا ۱۵ سانتیمتر مربع را به خود اختصاص می دهد.

 اغلب بخش های اصلی عنوان را با قلم بزرگ تر از بخش های دیگر قید می کنند.عنوان بلافاصله در کنار آرم قرار می گیرد و بر حسب شکل آرم و ضرورت های دیگر، در پایین، چپ یا راست نشانه جای خواهد گرفت.

اندازه سربرگ

سربرگها عموما در دو سایز A4و A5 چاپ می شوند اندازه A5 بیشتر برای مکاتبات کوتاه و درون سازمانی مناسب هستند و  اندازه  A4 برای مکاتبات طولانی و بیرون سازمانی کاربرد دارند و استفاده از این اندازه باعث می شود برای مکاتبات طولانی نیاز به استفاده از دو یا تعداد بیشتر برگه نباشد.

اندازه سایز  A5نصف اندازه  A4است اما این بدان معنی نیست که عناصر بصری و نوشته های سربرگ  A5 باید نصف  A4باشد بلکه نوشته ها باید کاملا خوانا باشند.

رنگ سربرگ

 برای انتخاب رنگ سربرگ دقت کنید رنگ زمینه نباید به نحوی باشد که باعث ناخوانایی شدن متن شود

در طراحی گرافیکی سربرگ باید توجه داشت زمینه سربرگ حتی الامکان فاقد رنگ باشد، زیرا در صورت عدم رعایت این امر، در هنگام کپی گرفتن یا ارسال سربرگ بوسیله فکس، زمینه ی نسخه ی تکثیر شده، تیره و فاقد کیفیت و کاربرد خواهد بود.

گرچه استفاده از رنگ های می تواند سربرگ را زیباتر کند اما استفاده بی مورد و بیش از حد باعث غیر حرفه ای جلوه دادن سربرگ می شود و ظاهر نامه را خراب می کند.

گرماژ کاغذ

گرماژ یا وزن کاغذ و نوع آن، یکی از اساسی ترین مواردی است که باید به دقت انتخاب شود. عموماً برای سربرگ از کاغذ تحریر با ۲ گرماژ ۸۰ یا ۷۰ گرم استفاده می شود، اما اگر می خواهید نامه های شما با نامه های عادی تفاوت داشته باشند، باید گرماژ بالاتری را برای کاغذ خود انتخاب کنید. در انتخاب گرماژ کاغذ به این نکات توجه نمایید:

  • گرماژ را صرفاً با هدف کاهش هزینه ها پایین در نظر نگیرید. پرینترها معمولاً با کاغذهای سبک مشکل دارند.
  • کاغذهای دارای گرماژ بالاتر و جنس مرغوبتر جذابیت ظاهری مکاتبات را افزایش می دهند، اما به فکر هزینه های پستی و افزایش وزن سربرگ نیز باشید.
  • استفاده از کاغذهای بافتدار و فانتزی می تواند تأثیرگذاری اولیه نامه های شما را افزایش دهد.

اطلاعات مورد نیاز در سربرگ

اطلاعاتی که روی سربرگ چاپ می شوند عبارتند از:

  • آرم یا لوگو
  • نام سازمان
  • شماره ثبت
  • محل درج تاریخ
  • شماره و پیوشت
  • نشانی پستی
  • تلفن و فکس
  • آدرس سایت
  • ایمیل

دقت کنید که سربرگ را بیش از اندازه شلوغ نکنید . ممکن است بخواهید اطلاعات بیشتر و راههای ارتباطی بیشتری را در سربرگ درج کنید اما این اطلاعات اضافی باعث شلوغی و نازیبا شدن سربرگ می شود.

لوگویی که روی سربرگ قرار میگیرد باید کاملا واضح و با کیفیت باشد می توانید شعار شرکت یا موسسه خود را نیز درج کنید تا معرفی کوتاهی از شما باشد.

اگر در سربرگ اطلاعاتی تغییر کرده و یا به اشتباه چاپ شده(قبل از چاپ سربرگ حتما دقت کنید که اشتباهات نگارشی یا املایی وجود نداشته باشد) برای تصحیحی انها از غلط گیر استفاده نکنید چراکه کاری غیر حرفه ای است بلکه برای اصلاحات را در انتهای نامه خود ذکر کنید.

فونت سربرگ

برای نوشته های سربرگ از فونت و سایزی خوانا استفاده کنید با توجه به تعدادد کامات درج شده در سربرگ سایز فونت بین ۱۰ تا ۱۴ اندازه ای مناسب است.

نظر دهید...